Taushet tar liv 2020

#naboplikt er en del av kampanjen Taushet tar liv. Med nabovarslene satte vi fokus på å forebygge partnerdrap.

Kunde Krisesentersekretariatet

Hva Strategi og merkevarebygging / Konsept, kampanje og innhold

Taushet tar liv er et årlig samarbeid mellom Krisesentersekretariatet og Likestillings- og diskrimineringsombudet som fokuserer på partnerdrap.

Hvert eneste år i Norge blir mellom fem og ti personer drept av ektefelle, samboer eller kjæreste. Tallene har holdt seg stabile. Dette er drap som ikke skjer helt uten videre og innsikt viser at i de fleste tilfeller har det vært mye vold i forkant av drapet, og ofte har noen sett, tenkt – ja, kanskje visst – at noe var galt.

Så hvordan øke oppmerksomheten, og snu de mørke tallene?

Det ikke alle er klar over er at du og jeg har en plikt å varsle dersom vi mistenker at noe straffbart vil skje. Og det er faktisk mange som kanskje er nærmere til å redde et liv enn de selv forstår, nemlig naboen.

Å bry seg handler noen ganger om å være litt brysom

For å vekke alle landets naboer og nabolag, valgte vi å benytte oss av en kanal og et format på nabolagenes hjemmebane – det kjente og effektive nabovarslet. Vi fant frem penn og papir, og skrev budskapet vårt i nære og ærlige nabotekster. Nabovarslene ble spredt til oppslagstavler i oppganger, til postkasser og i nærbutikker rundt om i hele landet.

På Facebook valgte vi å segmentere lokalt tilpassede annonser til ulike nabolag for å trigge nabofellesskapet.

Geriljamarkedsføring på Facebook

For å styrke budskapet ytterligere, fant vi det digitale alternativet til den tradisjonelle oppslagstavlen – nemlig nabolagsgruppene på Facebook som de aller fleste av oss er medlemmer av. Men for å få tilgang til disse kanalene måtte vi utfordre Facebooks retningslinjer.

Vi opprettet egne Facebookprofiler i ekte nabokjerring-ånd (døpt etter anagrammer av Taushet tar liv, så klart), og infiltrerte over 80 nabolagsgrupper over hele landet med til sammen over 120 000 aktive medlemmer ... før Facebook kastet oss ut.

Vi vekket nabolagsånden i landet

Med et beskjedent spredningsbudsjett på 50. 000 kroner skapte kampanjen et stort engasjement på sosiale medier. Tematikken fanget også pressens nysgjerrighet, men viktigst av alt er at vold- og overgrepslinjen kan rapportere om at de har fått en helt ny type innringere – nemlig naboer.

Vil du vite mer?
Snakk med oss

Johanna Nordberg Aas

Johanna Nordberg Aas

Strategisk rådgiver

Martine Skjekkeland

Martine Skjekkeland

Kreatør / AD