Slaget om Narvik

I forbindelse med 75-årsjubileet for frigjøringen av Norge ønsket Forsvaret å gjøre Slaget om Narvik mer kjent.

Kunde Forsvaret

Hva Konsept, kampanje og innhold / Design og teknologi

Krigshandlingene i den nordnorske havnebyen våren 1940 er det største slaget på norsk jord noensinne - et slag der 86 fly ble skutt ned, 8500 mennesker døde og havna ble en skipskirkegård. Et slag av så stor betydning at de allierte sendte enorme mengder materiell og store styrker for å stanse tyskerne.

Forsvaret ønsket også å rette søkelyset på den store betydningen av den første allierte seieren under 2. verdenskrig. Men hvordan kan man fortelle en så gammel historie på en ny måte, slik at den treffer både de som aldri har hørt om Slaget om Narvik - og de som synes de har hørt nok om krigen fra før?

Historien i hånden

Hyper laget en skrolleartikkel ut fra hovedprinsippet for historiefortelling for mobil; å hele tiden gjøre leseren motivert til å bruke tommelen til å skrolle videre.

Slaget om Narvik fortelles gjennom korte tekster på historiske bilder og filmklipp, og får liv gjennom varierte animasjonsteknikker og med videoklipp der tidsvitner deler sine sterke minner. Historien er fortalt med korte setninger, med et nøkternt språk og med få navn og detaljer som kan få leseren til rømme fra siden.

Skreddersydd landingsside

Hyper har stått for research, historiefortelling, design, animasjon og teknisk utvikling. Plattformen er en spesialutviklet landingsside som ble lagt på Forsvarets hjemmesider, med tilpassede versjoner for mobil, nettbrett og desktop.

Se den dramatiske historien på narvik.forsvaret.no