Kodeblind

En rekrutteringskampanje som økte antall kvalifiserte kandidater med 7460 prosent.

Kunde Capgemini

Hva Strategi og merkevarebygging / Konsept, kampanje og innhold

Capgemini bygger Norges største techmiljø. Rekruttering av kvalifiserte utviklere var krevende.

Målgruppen er attraktiv, selektiv og har høy terskel for å legge igjen kontaktinformasjon. De er «lei» av å bli kontaktet av rekrutterere. Spesielt vanskelig er det engasjere såkalte «Young Professionals» - altså kandidater som har noen års arbeidserfaring.

Innsikt viste at målgruppen ser på Capgemini mer som et tradisjonelt konsulenthus, enn som en digital spydspiss og et arnested for innovasjon og utvikling.

Våren 2020 kom viruset til landet. Alle fikk mer tid på nett. Påsken sto for døren, og det var en annerledes-påske for alle. Den digitale oppmerksomheten var ekstremt høy – også for målgruppen.

Hvordan engasjere en lite interessert målgruppe?

Målsettingen for kampanjen var å innhente kvalifiserte samtykker til å bli kontaktet angående ledige utvikler-stillinger i Capgemini. Målet var ikke å gå bredt ut og treffe flest mulig, men heller å «sile» målgruppen slik at vi satt igjen med kvalifiserte kandidater.

Det vi visste var at målgruppen liker utfordringer! Vi ønsket å tiltrekke oss målgruppen og treffe dem i riktige kanaler istedenfor å «selge» Capgemini som arbeidsplass. Capgemini mottar mange søkere som ikke behersker norsk språk godt nok – så dette var også et premiss for løsningen.

Test hvor kodeblind du er!

Å beherske et kodespråk tar lang tid og krever mye erfaring. Men å kunne ti er nesten umulig.

  • Vi utviklet konseptet Kodeblind og konkurransen: Hvor kodeblind er du?
  • Quizen inneholdt 10 komplekse kodegåter – der veien til mål var vanskelig.

Nysgjerrig på egne kodeskills? Se konkurransen på itpraten.no.

Her traff vi blink

Vi visste at målgruppen samsvarte godt med leserne av Kode24.no, derfor gikk Capgemini inn som hovedsponsor av Kode24 sin påskekrim «Kjellerstua» – og her lå Kodeblind-testen svært synlig gjennom hele påsken på alle flater (forsiden, svar-skjema, e-post, SoMe).

Konkurransen lå synlig på digi.no gjennom hele påsken, og ble målrettet distribuert på Facebook, på YouTube og i nisjekanalen Reddit.

Resultatene forbløffet alle. Etter kampanjen satt Capgemini med en liste på 378 kvalifiserte kandidater til utviklerstillinger som samtykket til å bli kontaktet. En tradisjonell stillingsannonse gir i snitt fem kvalifiserte søknader. Dette er en økning på 7460 prosent.

Dette var helt vanvittig! Aldri før har vi hatt bedre utgangspunkt for rekruttering.
Ada Finskud, Senior Talent Acqusition Specialist, Capgemini