Kunde Klimaetaten - Oslo kommune
En av de vanskeligste oppgavene når man jobber med klima- og miljø er å drive en faglig- og faktabasert dialog i sosiale medier og andre kanaler. Nettopp fordi myter, usannheter og sensasjonelle “nyheter” raskt sprer seg i disse kanalene.
For å hjelpe Klimaetaten bekjempe klimamytene, produserte vi en serie faktafilmer med glimt i øyet som lander i en nettside der disse mytene knuses én gang for alle!
Både i seriøse nyhetsmedier og i poster i sosiale medier kommuniseres det ukorrekte vinklinger og forenklinger om klima og miljø, som skaper en unødvendig opphetet og polarisert debatt. Dette bidrar til et etterlatt inntrykk hos deler av befolkningen om at f.eks. nødvendige klimatiltak ikke nytter. Klimamyter.no er kommunens seneste satsning for å rydde opp i misoppfatninger og falske påstander om klimakrisen vi står i og om tiltakene for nå klimamålene.
Klimamyter.no skal gjøre det lettere for Oslofolk å finne svar og styrke kunnskapen som kan bidra til mer saklige dialoger om klima og miljø. Foreløpig knuser nettsiden fem av de vanligste mytene man møter på, men planen er at klimamyter.no skal fylles med nye myter og vokse til en kilde for pålitelige argumenter for effektive klimatiltak og bærekraftig atferd, med rot i beviselige fakta.
De 5 lanseringsfilmene tar bokstavelig talt et oppgjør med mytene på nettsiden. De tar utgangspunkt i situasjoner man ofte møter på mytene: i samtaler med nære og bekjente, situasjoner der vi ofte stiller uforberedt og da strever med å finne riktige argumenter. Handlingen er satt til et familieselskap, der de klimadesorientertes representant er én mange kan dra kjensel på: den alltid så påståelige onkelen med sine avslørende opplysninger om det aller meste.
Helten i filmene er en ung voksen og representerer generasjonen som virkelig får kjenne klimaendringene på kroppen, samtidig som han slår et slag for alle som er opptatt av å klimadebatten. I tillegg til å lansere klimamyter.no og drive trafikk til nettsiden, skal filmene tilby verbal ammunisjon til å skyte ned onkel-argumenter, som er lette å huske og ta med seg videre.
I kampanjen ble det også laget rene opplysningsfilmer sammen med Klimapilotene, en gruppe som til daglig driver opplysningsarbeid på ungdoms- og videregåendeskoler i Stor-Oslo.
HyperRedink Team og in-house produksjon:
Onkel-filmer og microsite
Filmproduksjonsbyrå:
Willy Nickers
Klimapilot-filmer
Øistein Skeie
Kreatør / Tekstforfatter
Dennis Tönnkvist
Kreatør / AD
Marte Listhaug
Prosjektleder
følg oss på Instagram, Facebook, LinkedIn, eller ta kontakt